Ir al contenido principal

Unit 1: Living Things

These are the contents and criteria for assessment that will be considered in this Unit according with   "Decreto 19/2015, de 12 de junio, por el que se establece el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria y se regulan determinados aspectos sobre su organización así como la evaluación, promoción y titulación del alumnado de la Comunidad Autónoma de La Rioja".

Bloque I: Habilidades, destrezas y estrategias. Metodología científica.
Contenidos
Criterios de evaluación
Estándares de aprendizaje
La metodología científica. Características básicas.
BL1.1. Utilizar adecuadamente el vocabulario científico en un contexto preciso y adecuado a su nivel.
BL1.1.1. Identifica los términos más frecuentes del vocabulario científico, expresándose de forma correcta tanto oralmente como por escrito.
BL1.2. Buscar, seleccionar e interpretar la información de carácter científico y utilizar dicha información para formarse una opinión propia, expresarse con precisión y argumentar sobre problemas relacionados con el medio natural y la salud.
BL1.2.1. Busca, selecciona e interpreta la información de carácter científico a partir de la utilización de diversas fuentes.
BL1.2.2. Transmite la información seleccionada de manera precisa utilizando diversos soportes.
La experimentación en Biología y geología: obtención y selección de información a partir de la selección y recogida de muestras del medio natural.
BL1.3. Realizar un trabajo experimental con ayuda de un guión de prácticas de laboratorio o de campo describiendo su ejecución e interpretando sus resultados.
BL1.3.2. Desarrolla con autonomía la planificación del trabajo experimental, utilizando  tanto instrumentos ópticos de reconocimiento, como material básico de laboratorio, argumentando el proceso experimental seguido, describiendo sus observaciones e interpretando sus resultados.
Bloque III: La biodiversidad en el planeta Tierra.
Contenidos
Criterios de evaluación
Estándares de aprendizaje
La célula. Características básicas de la célula procariota y eucariota animal y vegetal.
BL3.1. Reconocer que los seres vivos están constituidos por células y determinar las características que los diferencian de la materia inerte.
BL3.1.1. Diferencia la materia viva de la inerte partiendo de las características particulares de ambas.
BL3.1.2. Establece comparativamente las analogías y diferencias entre célula procariota y eucariota, y entre célula animal y vegetal.
Funciones vitales: nutrición, relación y reproducción.
BL3.2.   Describir las funciones comunes a todos los seres vivos, diferenciando entre nutrición autótrofa y heterótrofa.
BL3.2.1. Comprende y diferencia la importancia de cada función para el mantenimiento de la vida.
BL3.2.2. Contrasta el proceso de nutrición autótrofa y nutrición heterótrofa, deduciendo la relación que hay entre ellas.
Sistemas de clasificación de los seres vivos. Concepto de especie. Nomenclatura binomial.
BL3.3.   Reconocer las características morfológicas principales de los distintos grupos taxonómicos.
BL3.3.1. Aplica criterios de clasificación de los seres vivos, relacionándolos con su grupo taxonómico.

Session 1.LIVING THINGS AND NON-LIVING THINGS      
Assessment criteria: BL3.1.1.
First, we will begin by asking ourselves how much do we know about living things. First, complete the questions of Initial responses, then watch the video below, and finally, answer the questions of the Final responses part. Are your answers to both parts similar or different?
Play the video below to help students find more elaborated responses.
     
In order to better bridge your responses to the Initial and Final part, use the following expressions (if necessary):
 Finally, as a revision and to put a nice end to this session, make sure you understand and memorize.......
Now, i bet you to reason if the following are living things or non-living things: an apple, a car, a river, the Moon. You can send me your reasoning by email (sciencetechandlanguage@gmail.com). Do not forget to include your name and group class.


Session 2. VITAL FUNCTIONS                    
Assessment criteria: BL1.1.1./BL3.2.1
Read the following text and then, complete the diagram with information about the vital functions.

AUTOTROPHIC vs HETEROTROPHIC NUTRITION                    
Assessment criteria: BL1.1.1./BL3.2.2. 
Once you have learnt the basis about vital functions, it is the moment to go further and learn about the different types of nutrition. First, compare these two images:
Now, fill in the chart, with the differences.
To write sentences comparing both processes, I suggest you to use the following grammar structures:

Session 3. CELLS. PROKARYOTIC vs EUKARYOTIC CELLS
Assessment criteria: BL1.1.1./BL3.1.2. 
Before beginning with activities, make sure you read and keep in mind this information about the importance and role of cells in living things.
Then, and only then, it is time to learn the two big types of cells that can be found in nature: prokaryotic and eurkaryotic cells. 
 For cells comparisons, it may be useful to use some grammar frames such as:
 "............................cells have a ..........while/meanwhile .......................... cells do not"
 "....................................cells are.......-shapped, while ...........................cells are....................................." 
 "..................................... cells are ......-er than............/ the ......-est"
 "Only .................................cells  have .................................."
 "Both ................................. and ................................. cells have..................................."

The video below can be used as a support for this activty and the following ones:

Session 4. EUKARYOTIC PLANT CELL vs EUKARYOTIC ANIMAL CELL 
Assessment criteria: BL1.1.1./BL3.1.2.
Eukaryotic cells are more complex than prokaryotic. There are many different types, being Animal and Plant cells the more important. Make sure also keep this in mind, and now that you can distinguish between prokaryotic and eukaryotic cells, it is time to go deeper into different types of eukaryotic cell. The video below, will help you label cells and compare them.
Finally, you may be confused by the singular and plural formas of some of cell parts whose names come from Latin. For this reason, it may be interesting to revise some examples I leave you here:

Session 4bis. MAKING SCIENCE
Lab (at home)-Make your own Jello Cell Models
Assessment criteria: BL1.3.2.
Hands on!!! Here you are instructions and a video to make your own Jell-O cells at home. One finished, do not forget to label all cell parts and send your teacher some nice pics by email.

Session 5. LIVING THINGS CLASSIFICATION. TAXONOMY.
Assessment criteria: BL1.1.1./BL3.3.1. 
Living things need to be classified and taxonomy is the Science in charge of classifying them. Watch the video and later, do the activities in the worksheet below:
Just to make sure your remembrer the order of taxonomic categories LEARN BY HEART this sentence:

Session 6.THE FIVE KINGDOMS.
Assessment criteria: BL1.1.1./BL3.3.1.

Watch the video and complete the different tasks included in the worksheet below:

SCIENTIFIC OR BINOMIAL NAMES.
Assessment criteria: BL1.1.1./BL3.3.1. 

Now, again, watch the video andcomplete the worksheet below about Scientific names:

Session 7 and 8. CLASIFYING A LIVING THING
Assessment criteria: BL1.2.1./BL1.2.2./BL1.2.3./BL1.3.3.1.
Learning is more than memorising content, so, now it is time to look for scietific information and create a product to present in the classroom. Instructions in the worksheet.

Session 9. REVISION. BINGO
Before putting an end to the Unit, let's revise the main concepts learnt in it. In this Unit, we will make this by playing a Bingo.


Session 10.WRITTEN TEST
This will be the final proof.....Ready???

Have a look to the criteria that will be considered for your assessment and how much weight gives each of them to the final mark. 
Estándares de aprendizaje
Indicadores de logro
CC
Instrumentos de evaluación
Criterios de calificación
BL1.1.1.
Conoce y comprende el significado del vocabulario científico de la unidad en lengua inglesa y lo emplea correctamente al expresarse.
CL
CMCT
En el trabajo de investigación
2,5%
En el aula y experiencia de laboratorio
2,5%
En la prueba escrita
2,5%
Se expresa con corrección gramatical y fluidez, adecuada para su nivel, en lengua inglesa.
CL
Trabajo de investigación
2,5%
En el aula y experiencia de laboratorio
2,5%
En la prueba escrita
2,5%
BL1.2.1.
Busca, selecciona e interpreta información científica en inglés obtenida de diferentes fuentes.
CL
CMCT
Trabajo de investigación
7,5%
BL1.2.2.
Organiza la información seleccionada en  presentaciones digitales, vídeos y/o otras herramientas TIC
CD
Trabajo de investigación
7,5%
BL1.3.2.
Realiza el proceso experimental de acuerdo con el protocolo y argumenta sobre los resultados obtenidos.
SIEE
CMCT
Realización de la experiencia de laboratorio
10%
BL3.1.1.
Reconoce las características propias de los seres vivos que les diferencian de la materia inerte.
CMCT
En la prueba escrita
5%
BL3.1.2.
Enumera y reconoce en gráficos las principales diferencias entre las células procariotas y eucariotas.
CMCT
En la prueba escrita
10%
Enumera y reconoce en gráficos las principales diferencias entre las células eucariotas animal y vegetal.
CMCT
En la prueba escrita
10%
BL3.2.1.
Asocia cada función vital al papel que esta desempeña en el mantenimiento de la vida.
CMCT
En la prueba escrita
5%
BL3.2.2.
Compara la nutrición autótrofa con la nutrición heterótrofa y explica la importancia biológica de cada una.
CMCT
En la prueba escrita
5%
BL3.3.1.
Conoce y ordena las diferentes categorías taxonómicas de clasificación de los seres vivos.
CMCT
En la prueba escrita
10%
Reconoce la nomenclatura binomial, el significado de sus partes y algunos ejemplos.
CMCT
En la prueba escrita
10%
Explica el concepto de especie y sus efectos en la naturaleza.
CMCT, AA
En la prueba escrita
5%

Comentarios

Entradas populares de este blog

Why this blog?

I decided to post on this blog in order to share ideas and resources to show that teaching Science through English is possible, even better if combined with Technology. During my last 3 years working as a Teacher Advisor I have seen that many teachers think of bilingual and CLIL as teaching their subject in English. Nevertheless, bilingual only works well when we use English as a device to make lessons more challenging for our students, when we teach through English, which is especifically what CLIL means.This is what I tried during my past years working as a CLIL teacher and, believe me, if CLIL is well done, it works!!!! As nowdays there is lot of controversy about how bilingualism affects the amount that students learn, as a CLIL teacher, I will adapt the contents I am teaching through English to the official curriculum and I will assess my students according to it, too. By doing so, I want to demostrate  that by using CLIL it is perfectly affordable to cover the whole curricu...

Thinking routines- How to use them

The use of Thinking routines will be an innovation in my future teaching during the year 2020-21. I have always liked them, but I was not sure how to use them properly in the classroom. That changed when I discovered, quite recently, the webpage THINKING PATHWAYS , where one can find lots of information about Think routines classified according to their goals: Introducing & exploring ideas; Synthesising & organizing ideas; Digging deeper into ideas; Giving feedback; Self-reflection). In this webpage you will find templeates, info about how to use the rotine for different activities and even videos and photos showing practical examples of how to use them. As I willbe using them in the classroom, I promise to document my teaching and shere videos and pics with everyone interested, which I will do through the instagram account: sciencetechandlanguage